Eind 2005 werd in de Bijenkorf in Amsterdam de nieuwe produktenlijn van De Librije gelanceerd. Hiervoor hebben wij de huisstijl en verpakkingslijn ontworpen.
De Librije is een driesterren restaurant dat is gehuisvest in een middeleeuws klooster in Zwolle.
De produktenlijn genaamd ‘puur eten en drinken’ bestaat uit ambachtelijke, overwegend Hollandse delicatessen geselekteerd door topkok Jonnie Boer en zijn vrouw Therèse. In de lijn zijn opgenomen: mosterd, olie, kruidenazijn, kruidenzout, thee, bier, wijn en champagne. Naast de voedselproducten maken ook gerelateerde producten deel uit van de lijn zoals een messenset, een sommeliermes, een tweedelig kokssloof en een kookboek .
Om het authentieke karakter van de produkten te benadrukken hebben we gekozen voor witte aardewerken potten en flessen in de vorm van jeneverkruikjes. De dozen zijn uitgevoerd in wit linnen wat enerzijds verwijst naar tafellinnen en anderzijds naar boekbinderslinnen; ’librije’ betekent kloosterbibliotheek.
Het nieuwe logo van De Librije is ontworpen als een soort zegel dat op verschillende manieren verwerkt kan worden in de verpakking: als drukwerk op de etiketten, als diepdruk in het aardewerk en in het karton van de dozen maar ook als brandmerk op het lederen messenetui.
Voor de etiketten zijn we uitgegaan van oude middeleeuwse miniaturen in de literatuur. De hoofdletter van de produktnaam is gedecoreerd met het produkt zelf.
Hierin is ook direkt de toepassing en het specifieke karakter van het produkt geillustreerd.
De sluiting van de flessen en potten is gemaakt van zwart kunstkurk als moderne tegenhanger van de ouderwetse materialen.
De flessen zijn verzegeld met een gekleurde champagnemuselet.
De opening van het produkt wordt zo een klein feestje.
i.s.m. Simon Jongma en Manon Engbers